Jos joskus olet epäillyt itseäsi yrittäjänä tai tällä hetkellä tuntuu siltä, että onko minusta tähän, suosittelen lukemaan Matias Mäenpään ja Anssi Kivirannan kirjoittaman EXIT -kirjan (2019). Kirja kertoo 15 upeaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka ovat luoneet menestyksen tyhjästä ja lopulta tehneet exitin, eli myyneet yrityksen. Myös kirjailijat itse esiintyvät teoksessa.
Anssi Kiviranta loi aikoinaan Telkku.com -tv-oppaan, josta kasvoi miljoonabisnes ja Matias Mäenpää nousi nuorena myyntivelhona Pappila Penkkala Groupin, B2B-palveluyrityksen, johtohahmoksi. Muita tunnettuja yrittäjiä ja yrityksiä, joita kirjassa vilahtaa, ovat Pekka Möttö ja halpabussiyhtiö Onnibus, Noora Fagerström ja Jungle Juice Bar, Joni Meltoranta ja Netrauta, Merja Scharlin ja Yosa sekä Kim Väisänen ja Blancco.
Hieno kirja mahtavia ja sinnikkäitä yrittäjiä täynnä. Ulkoasultaan kirja on huomiota herättävä: musta kansi, jossa lukee isolla EXIT kultakirjaimin. Takakannessa on lyhyesti tiivistetty kirjan sisältöä ja otettu sitaatteja yrittäjien sanomisista. Sitaateilla on selvästi pyritty herättämään lukijan kiinnostus kirjaa kohtaan.
Pidin kirjan ytimekkäästä tavasta kertoa tarinaa yrittäjistä. Jokaisessa tarinassa kuului yrittäjän oma ääni ja lukukokemusta voisi kuvailla, kuin olisi itse keskustellut kyseisen yrittäjän kanssa. Tarinat oli pidetty tiiviinä, jottei juttu pääsisi rönsyilemään liikaa. Kuitenkin jokaiseen tarinaan oli saatu kirjoitettua olennainen sanoma. Kaikkien yrittäjätarinoiden jälkeen oli tiivistelmä vielä yrittäjästä itsestään sekä kuvia hänen yrittäjätaipaleeltaan.
Kirja on kaiken kaikkiaan innostava ja inspiroiva. Sen tarkoitus ei ole leveillä huikeilla menestystarinoilla ja sillä, miten elämää on eletty exitin jälkeen, vaan kirjan tarkoitus on selvästi kertoa rehellisesti, mitä kaikkea yrityksen pyörittäminen ja exitiin pääseminen on vaatinut. Kukaan kirjan yrittäjistä ei ole päässyt yrityskauppoihin ilmaiseksi.
Kaikista 15:sta tarinasta huomaa, kuinka jokaiselle yrittäjälle epäonnistuminen ei ole ollut vaihtoehto. Heidän palonsa ja uskonsa omaan työhön sekä rakkaus työntekoon on ollut niin luja, että osa heistä laittoi niin huonoina aikoina, kuin yrityksen kasvun aikana, oman talonsa ja omaisuutensa pantiksi, jotta he selviäisivät.
Me Rahastoorissa suosittelemme monenlaisia kirjoja liittyen yrittäjyyteen, menestykseen sekä vaurastumiseen. Tästä pääset lukemaan kaikki kirja-arvostelumme.
Itse henkilökohtaisesti Merja Scharlinin tarina jäi mieleeni. Hän oli päättänyt, että hapattamalla valmistettu kauratuote olisi hänen yrityksensä seuraava suuri askel. Tuote tulisi sisältämään terveyttä edistäviä maitohappobakteereja. Hän kertoo, kuinka teki satoja kokeiluja bakteerikantojen kanssa, jotta edes yksi maitohappobakteeri säilyisi ja sinnikkyys lopulta palkittiin, kun viimeisestä erästä löytyi neljä elävää kantaa. Näin syntyi Yosa, jonka lopulta Fazer osti vuonna 2017. Yrittäjä uskoi omaan toimintaansa ja tiesi, että tuotteesta tulisi hitti. Ja niin siitä tuli!
Miksi Scharlinin tarina jäi erityisesti mieleeni? Koska lukiessani hänen tarinaansa, pystyin samaistumaan hänen sinnikkyyteensä ja uskoon omaa tuotettaan kohtaan. Kynttiläyrittäjänä uskon omaan tuotteeseeni ja siihen, että mielikuvituksella eikä luovuudella ole rajoja, kun kynttilöiden ulkonäköä suunnittelee. Välillä tulee takapakkia, mikä on luonnollista, mutta epäonnistumisen jälkeen yritetään uudelleen ja mietitään uusia keinoja, miten jatketaan.
Suosittelen kirjaa kaikille yrittäjille, yrittäjiksi haluaville sekä muuten inspiraatiota kaipaaville ihmisille. Tarina toisensa perään on kiinnostava ja miksi ei kirjan lukija voisi saada tarinoista ahaa -elämyksiä ja sitä kautta synnyttää oman menestystarinansa! Itse olen iloinen siitä, että ostin kirjan, koska nyt voin halutessani lukea sen uudestaan, milloin haluan.