Oletko koskaan pohtinut kuinka paljon auton omistaminen oikein maksaa? Auto on useille välttämätön kulkuväline. Autoa hankittaessa valintaa perustellaan yleensä järkisyin, mutta yllättävänkin usein tunteet ovat auton valinnassa suuremmassa osassa, kuin itse edes ymmärtää. Tästä kertoo ihmisten merkkiuskollisuus ja tiettyihin merkkeihin liittyvät mielikuvat. Kukapa ei olisi kuullut esimerkiksi termejä mersumies tai bemarikuski?
Mutta mitä auton omistaminen ja käyttäminen sitten maksaa? Tähän ei ole ihan helppoa ja yksinkertaista vastausta ja vaihtoehtoja on monia sekä yksityisille että yrittäjille. Kustannuksia autoon syntyy hankintahinnan lisäksi mm. polttoaineesta, vakuutuksista, ajoneuvoverosta, huolloista ja katsastuksista.
Autosta saatetaan joskus puhua sijoituksena, mutta sitä se ei ole. Miksi? Lue täältä!
Auton hankintahinta ja polttoainekulut
Aloitetaanpa hankintahinnan pohtimisesta. Jos ihan puhtaasti lukuja katsoo, niin oman auton saa hankittua edullisimmin itselleen maksamalla koko ostohinnan kerralla. Vaikka autorahoituksissa on usein melko edullinen korkotaso, niin tulee niistä kuitenkin yhteenlaskettuna selkeästi isompi summa. Mutta ainakin silloin, kun puhutaan uuden tai melko uuden käytetyn auton ostamisesta, on harvemmilla varaa suoraan ostoon.
Polttoainekulujen vertailemisessa diesel- ja bensiinikäyttöisten autojen välillä on hyvä huomioida, että diesel -autoissa on korkeampi ajoneuvovero. Eli vaikka vastaavaan bensiinikäyttöiseen verrattuna kulutus ja polttoaineen hinta olisivatkin diesel -autossa matalammat, voivat todelliset kustannukset kuitenkin olla samaa luokkaa tai jopa korkeammatkin.
Sitten on tietysti olemassa marginaalisempiakin polttoainevaihtoehtoja, kuten esimerkiksi sähkö ja kaasu, joista sähköautot ovat selkeästi yleistymässä ja viimeaikaiset ympäristökeskustelut ovat luoneet niille mielikuvan ympäristöystävällisen ihmisen valinnasta. Asia ei tietenkään ole kovin yksinkertainen, koska erityisesti niiden akkujen valmistamiseen tarvittavien materiaalien hankkiminen aiheuttaa paljon hiilidioksidipäästöjä. Joka tapauksessa sähköautot ovat todennäköisesti tulevaisuuden suunta.
Sähköautonkaan käyttö ei tietenkään ole ilmaista, mutta muihin polttoaineisiin verrattuna selkeästi edullisempaa kuitenkin. Sähköauton hankintaa rajoittaa tällä hetkellä se, että niitä ei ole vielä kauheasti tarjolla käytettyinä. Etenkin jos asiaa ajattelee suomalaisten keskiarvoisen auton hankintahinnan näkökulmasta, niin sähköautot ovat pääosin todella kalliita.
Leasing ja muut erilaiset vaihtoehdot hankkia auto
Viime aikoina yksityisillekin on tullut tarjolle leasing -vaihtoehto. Näitä mainostetaan kustannusrakenteiltaan helppoina ratkaisuina, mitä ne toki ovatkin. Vaihtelua palveluntarjoajilla tietysti on, mutta kiinteään kuukausihintaan kuuluu yleensä kaikki huoltokulut ja vakuutukset. Se täytyy kuitenkin muistaa, että leasing -yhtiöt tekevät tälläkin keinolla liiketoimintaa ja jostain he katteen itselleen ottavat. Eli, jos olet tarkka rahoistasi, niin todennäköisesti selviät halvemmalla hoitamalla leasingiin kuuluvat asiat itse. Toki autoissa on kuluvia osia ja toisinaan voi tulla yllättävän kalliita remontteja vastaan, jolloin leasing -auto on taloudellisesti vakaampi vaihtoehto, vähän niin kuin asuntolaina, johon olisi otettu kiinteä tasaerä.
Toinen uudehko vaihtoehto auton omistamiselle on yhteiskäyttöauto, joita on kasvavasti tarjolla erityisesti isommissa kaupungeissa. Yhteiskäyttöautosta maksat vain oman käyttösi mukaan, joten jos auton tarpeesi on vähäistä, voi tämä olla sinulle edullisin vaihtoehto. Eri yhtiöillä on erilaisia hinnastoja ja maksuperusteita, joten tarjolla olevia vaihtoehtoja kannattaa tarkkaan pohtia vaikkakaan niiden vertaileminen ei välttämättä ole kovin helppoa.
Auto yrityksen nimissä
Osakeyhtiön yrittäjällä on mahdollisuus pohtia sitä vaihtoehtoa, että auton ostaisikin yrityksen nimiin. Yritykselläkin on liki samat vaihtoehdot auton hankkimiseen: ostaminen, rahoitus ja leasing. Käytössä olevasta autosta joutuu maksamaan luontoisetua joko käyttöetuna tai vapaana autoetuna. Käytännössä näiden erona on se, että käyttöedussa polttoaineet maksetaan itse ja vapaassa autoedussa myös polttoaineet maksaa yhtiö. Autoedun arvon laskemiseen löytyy traficomin nettisivuilta helppokäyttöinen laskuri. Pääsääntönä on se, että autoedun arvo määräytyy auton uushankintahinnan mukaan, eli sen mukaan mitä auto on uutena ostettaessa maksanut. Eli, jos on esimerkiksi ajatellut ostaa 10-20 vuotta vanhan hyvin varustellun luxus -auton ajatellen, että saa rahalleen paljon vastinetta, voi autoedun arvo yllättää ja sellaisen auton hankkiminen yhtiön nimiin onkin yleensä kannattamatonta.
Autoista on moneksi, yksille vain välttämätön kulkuväline, toisille kiintymystä tuottava kulkine ja joillekin jopa rakas harrastus. Kaikille on kuitenkin yhteistä se, että niiden omistaminen ja käyttäminen vievät huomattavasti rahaa.
Jos haluaa talouden kuluja karsia, niin kannattaa myös tehdä itsensä kanssa rehellistä pohdintaa siitä, onko auto todella välttämätön. Voisiko hyödyntää mahdollisesti esimerkiksi työmatkoillaan joukkoliikennettä, kävellä tai pyöräillä?
Siihen, mitä auton omistaminen maksaa, ei siis ole suoraa vastausta olemassa ja edullisimman vaihtoehdon löytämiseen pitää kunkin tehdä omalla kohdallaan toimivia laskelmia.