Olet varmasti itsekin ollut tilanteessa, jossa sinulle tarjotaan jotakin tuotetta hurjalla alennuksella. Moni ajattelee siinä tilanteessa automaattisesti: ”Onpas edullista, kyllä se täytyy ostaa” – vaikka todellisuudessa juuri silloin ei kannattaisi. Vauraan mindsettiin kuuluu ajatus: ”Osta arvoa, älä hintaa” ja esimerkissäni ostetaan juurikin hintaa. Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa?
Vauras ihminen ostaa arvoa – yksinkertaisuudessaan rikas on valmis maksamaan normaalin tai vähän kalliimmankin hinnan jos tietää ostavansa jotakin arvokasta. Rikas ei juokse alennusmyyntien perässä tai tingi haluamansa tuotteen hinnasta. Kyse ei ole siitä, että vauraalla ihmisellä olisi niin paljon rahaa, ettei hänen tarvitse tinkiä – vaan kyse on siitä, että vauras ihminen tietää mitä on ostamassa. Ja jos hinta on vauraan mielestä liian kova, hän ei osta.
Vauras ihminen ymmärtää hinnoittelua ja tietää, ettei aina halpa ole hyvää. Poikkeuksia toki löytyy, mutta jos esimerkiksi asunto on pitkään myynnissä, hintaa tiputetaan roimasti ja myyntipuheessakin hinnanalennus mainitaan – saattaa hinnanalennus koitua lopulta ostajan kohtaloksi. Joko alue on huonomaineista tai asuntoon on tulossa isoja remontteja eikä tulevaisuudessa asunnon arvonnousu vastaisi ns. normaalia hintojen nousua. Ostaja saattaa haksahtaa siihen, että hän saa nyt halvemmalla asunnon, jonka hinta olisi ”normaalisti” paljon kalliimpi ja ostaa tällöin hintaa eikä oikeastaan itse asuntoa, eli arvoa. Todellisuudella hinnan pitäisi olla vieläkin halvempi.
Brändäys tuo oman haasteensa oikean arvon tunnistamiseen. Esimerkkinä saman valmistajan t-paita saattaa maksaa ilman logoa 5€ ja tietyn firman logon kanssa 25€, jolloin niin sanotusti ”maksat merkistä”. Vaatteissa tietysti myös eettisyys ja materiaali vaikuttaa hintaan, jolloin ostajalle jää myös päätös siitä, haluaako tukea lapsityövoimaa käyttäviä valmistajia vai vastuullisesti toimivia valmistajia. Materiaali on taasen sitä arvoa, jota vauraat ostavat. He tietävät, mitkä materiaalit kestävät heidän kulutustaan ja ovat valmiita maksamaan hieman enemmänkin esimerkiksi puvusta, jonka tietävät kestävän paremmin kuin edullisempi, ei-niin-laadukasta materiaalia oleva vaihtoehto.
Monella on negatiivinen ajatus vauraista ihmisistä, mitä heidän ostoihinsa tulee: He ovat turhamaisia, koska panostavat luksus -tuotteisiin, esimerkiksi autoihin. Ostavatko he tällöin arvoa? Kyllä. Merkkilaukut, -kellot, arvokkaat korut ja arvostetut autot pitävät hintansa, kun tietää, mitä ostaa. Parhaimmassa tapauksessa niiden arvo vain nousee ajan saatossa. Ja toisaalta jos vauras ihminen on tehnyt kovan työn rahojensa eteen, miksei hän välillä nauttisikin niistä ”luksuksen” parissa? Vauras mindset kuitenkin pohjautuu siihen, että ensin sijoitetaan ja sijoitusten tuotoilla vasta ostetaan, joten kyse ei ole siitä, että he eläisivät yli varojensa tai ostaisivat luksusta itselleen velaksi.
Kuitenkin monen matka vaurauteen alkaa säästämisestä, jolloin nipistetään omasta kulutuksestaan ja tällöin arvon ostaminen saattaa jäädä toissijaiseksi. Tärkeää onkin, että ymmärtää tämän vaiheen kuuluvan alkuun – kun olet säästänyt riittävästi, sijoitat säännöllisesti ja harjoitat mieltäsi vaurautta varten, huomaat pian tekeväsi vauraita ostopäätöksiä huomaamattasi. Aivan kuten rahasi tekevät huomaamattasi töitä puolestasi! Älä siis anna alun säästämisen lannistaa, vielä koittaa se päivä, kun tiedät voivasi tehdä ostopäätöksesi arvon perusteella. Ja ennen kuin tuo päivä koittaa, kannattaa mieltään harjoittaa jo nyt tunnistamaan omista ostoksistaan, että milloin olet ostanut hintaa ja milloin arvoa.